zaterdag 12 oktober 2019

Bezoek kliniek ViaSana te Mill

Vrijdag 11 oktober is Tweede Kamerlid Rens Ramaekers samen met de fractie van D66 Gennep op werkbezoek geweest in Mill.
De D66 delegatie is ontvangen in de kliniek ViaSana te Mill. ViaSana is een orthopedische kliniek. Na ons werkbezoek aan de ambulancedienst hebben we een bezoek gebracht aan deze succesvolle privé-kliniek.

Diverse medewerkers van de kliniek hebben hun organisatie en vooral hun werkwijze toegelicht. We hebben een uitgebreide rondleiding mogen ontvangen waarbij we zelfs de operatiekamers (die op dat moment niet in gebruik waren natuurlijk) mochten bezoeken.
De cijfers rondom de klanttevredenheid van ViaSana zijn erg indrukwekkend. Er waren ook vertegenwoordigers van de ZKN (zelfstandige klinieken) aanwezig.

We hebben gesproken over de huidige knelpunten. Er is momenteel een knelpunt in de bekostiging. Dit omdat zorgverzekeraars werken met plafonds in hun betalingen aan klinieken. Dat betekent voor ViaSana dat vanaf november patiënten van bepaalde zorgverzekeringen niet direct geholpen kunnen worden en moeten wachten tot volgend jaar of ergens op een wachtlijst terecht moeten komen. Een zeer ongewenste situatie.
Een ander punt waar we kennis van hebben genomen is dat het aantal mensen dat lijdt aan artrose een schrikbarende stijging heeft en de komende jaren nog verder zal stijgen. Voor dat gegeven moet snel aandacht komen.

Een leerzaam en nuttig bezoek aan een organisatie waar veel mensen werkzaam zijn. En waar zorgpersoneel met passie en vakmanschap en heel veel werkplezier vele mensen uit de wijde omgeving zorg verleent. En dat op een manier waarbij de kwaliteit er van af spat.

Dank aan directie (Paul Kruijsen, directeur; Yvette Pronk wetenschapscoördinator en staf van ViaSana en de medewerkers van ZKN (Paulette Timmerman, directeur en Herman Nieuwenhuis, adviseur)